ABC NIEJADKA

Kim jest niejadek?

W ocenie rodziców lub opiekunów niejadek to dziecko, które je niechętnie lub bardzo mało. Często też wybrzydza lub miewa dziwne zachcianki. Na problemy z karmieniem swoich pociech skarży się blisko połowa rodziców.

Część dzieci staje się niejadkami na skutek błędnej oceny apetytu przez swoich rodziców. Jeśli dziecko wciąż słyszy od rodziców, że jest niejadkiem, że je za mało – to nawet jeśli niejadkiem nie jest, to się nim staje.

Jak poradzić sobie z niejadkiem??

NIE

Nie zmuszaj do jedzenia.

Nie karm dziecka i nie zabraniaj jeść samodzielnie.

Nie wpadaj w złość i nie karz za to, że nie chce jeść.

Nie przedłużaj posiłków w nieskończoność.

Nie dokarmiaj między głównymi posiłkami.

Nie podawaj zbyt wielu potraw na raz.

Nie gotuj na kilka dni i nie podgrzewaj.

Nie zabawiaj dziecka.

Nie odwracaj jego uwagi.

Nie wkładaj dziecku łyżeczki z pokarmem na siłę, ani z zaskoczenia.

Nie poganiaj.

Nie strasz.

Nie szantażuj.

Nie wywołuj u dziecka poczucia winy.

Nie oceniaj negatywnie i nie porównuj.

Nie nakłaniaj, żeby dziecko jadło więcej.

Nie przypominaj dziecku ciągle o jedzeniu.

Nie stosuj siły fizycznej.

Nie dawaj dziecku, tego czego nie lubi.

Nie próbuj przemycać w potrawach rzeczy, których dziecko nie lubi.

Nie przejmuj się tym, co jedzą inne dzieci.


TAK

Wprowadź stałe pory posiłków.

Ogranicz przekąski i słodycze między posiłkami.

Podawaj urozmaicone i kolorowe posiłki.

Dbaj o różnorodność potraw.

Pozwól dziecku decydować co chce jeść, szanuj jego wybór.

Dbaj o wspólne posiłki z rodziną.

Koniecznie jedzcie przy stole.

Zadbaj o dobrą, rodzinną atmosferę przy stole.

Powalaj dziecku na pomoc przy przygotowaniu posiłków.

Pozwól czasem starszemu dziecku przyrządzić posiłki.

Proponuj dziecku mniejsze porcje.

Chwal dziecko za zjedzenie jakiejkolwiek ilości jedzenia.

Pozwól dziecku zdecydować ile potrawy ma na talerzu, nakładaj mniej niż więcej, lub pozwól samemu nałożyć na talerz.

Pozwól małemu dziecku jeść rękami, naukę dobrych manier odłóż na później.

Zgódź się na drobne dziwactwa Twojego malucha.

Podawaj picie po posiłku, nie w trakcie, a tym bardziej przed jedzeniem.

Jeżeli dziecko twierdzi, że się najadło, pozwól mu odstawić talerz i nie komentuj tego.

Przyzwyczajaj dziecko do rzeczy łatwodostępnych i prostych do przyrządzenia.

Pochwal dziecko, jeśli ładnie zje.

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy rodzic powinien zaniepokoić się obniżonym apetytem, związanym z przyczynami zdrowotnymi lub rozwojowymi dziecka. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może cierpieć na któreś z poniższych schorzeń, koniecznie skonsultuj się z pediatrą.

  • Alergie pokarmowe – nawet bardzo małe dziecko potrafi połączyć ból brzuszka ze spożyciem konkretnego posiłku i instynktownie odmawiać jedzenia. Niechęć do określonych produktów jest często pierwszym sygnałem alergii i nigdy nie należy jej lekceważyć.
  • Zespół złego wchłaniania – może być przyczyną słabego przybierania na wadze i wpływać na zahamowanie wzrostu pomimo spożywania podstawowych składników odżywczych, szczególnie jeśli towarzyszy temu zmniejszający się apetyt i ogólna niechęć do jedzenia.
  • Zbyt niski poziom żelaza. Żelazo jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
  • Infekcja – w czasie trwania infekcji apetyt dziecka naturalnie spada – jest to zjawisko fizjologiczne. Organizm walczący z infekcją nie ma dodatkowych sił na trawienie, stąd naturalnie eliminuje tę potrzebę poprzez odmowę spożywania posiłków. Sytuację szczególną stanowią infekcje układu moczowego – utrata apetytu przez dziecko jest stopniowa, a sama choroba początkowo nie daje objawów. Jeśli więc Twoje dziecko, które dotychczas nie wykazało problemów z jedzeniem, nagle utraci apetyt – skontaktuj się z lekarzem i zbadaj dziecku mocz.
  • Problemy z wypróżnianiem – wśród maluchów, które dopiero zaczęły samodzielnie korzystać z toalety występują tzw. zaparcia nawykowe, związane z lękiem dziecka przed załatwieniem swoich fizjologicznych potrzeb. Ciężko zjeść coś nowego skoro w brzuchu zalegają niestrawione resztki poprzedniego posiłku.

Źródło: www.zdrowyprzedszkolak.org