STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO MUZYKALNI
ROZDZIAŁ 1.
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1 Muzykalni – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne zwane dalej Przedszkolem jest placówką niepubliczną prowadzoną przez osobę fizyczna.
2. Przedszkole jest placówką oświatową.
3. Pełna nazwa placówki brzmi:
Muzykalni – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne
89- 600 Chojnice
ul. Młodzieżowa 5
4. Siedziba placówki mieści się przy ul. Młodzieżowej 5 i 7, 89- 600 Chojnice
5. Przedszkole prowadzi
mgr Magdalena Paterek zamieszkała przy ul. Trawiastej 25, 89- 606 Charzykowy
6. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje:
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
§ 2
Podstawą prawną działania Przedszkola jest:
1.ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 ze zm.)
2.rozporządzenia wykonawcze do ustawy o systemie oświaty
3.Statut nadany przez Organ Prowadzący i uzgodniony z Radą Pedagogiczną
§ 3
1. Działalność placówki finansowana jest w oparciu o:
- dotację oświatową;
- opłaty rodziców za pobyt dziecka w placówce (czesne).
ROZDZIAŁ 2.
REALIZACJA ZADAN OPIEKUNCZYCH, WYCHOWAWCZYCH
ORAZ DYDAKTYCZNYCH PRZEDSZKOLA
§ 4
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w zgodzie z Konwencja Praw Dziecka, realizuje zadania ponad podstawę programowa MEN- wspomagając indywidualny rozwój dziecka zgodnie z jego potrzebami i z uwzględnieniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych, m.in. poprzez:
- zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju;
- stwarzanie w Przedszkolu przyjaznego dziecku środowiska zapewniającego poczucie przynależności i bezpieczeństwa;
- diagnozę wiedzy, umiejętności i poziomu rozwoju funkcji poznawczych;
- wspieranie rozwoju sfery emocjonalnej;
- indywidualny tok wyrównywania dysfunkcji;
- realizacje zadań z zakresu wczesnej edukacji;
- przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego;
- stwarzanie warunków do rozwoju kreatywności w różnych obszarach działalności dziecka;
- organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w porozumieniu z Poradniami Psychologiczno- Pedagogicznymi i Poradniami specjalistycznymi;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (załącznik) w tym organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
- umożliwianie dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
ROZDZIAŁ 3.
ORGANY PRZEDSZKOLA ORAZ ICH ZADANIA
§ 5
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor- mgr Magdalena Paterek
- Rada Pedagogiczna
Dyrektor Przedszkola
§ 6
Dyrektor kieruje cała działalnością Przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizacje zadań statutowych oraz za rozwój i podnoszenie jakości pracy, a w szczególności:
- sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza im warunki integralnego i harmonijnego rozwoju;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w Przedszkolu;
- zapewnienia kadrowe, organizacyjne i materialne warunki do realizacji zadań wynikających z Programu Wychowania Przedszkolnego zatwierdzonego przez MEN;
- tworzy i przedkłada plan pracy Przedszkola do zatwierdzenia przez Rade Pedagogiczną;
- odpowiada za realizacje programu wychowawczego Przedszkola;
- tworzy i przedstawia Radzie Pedagogicznej arkusz organizacyjny Przedszkola w kolejnym roku szkolnym;
- ustala procedurę rekrutacji kandydatów do Przedszkola;
- przyjmuje dzieci do Przedszkola i skreśla je z listy uczniów, zgodnie z zasadami statutu;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola, uwzględniając charakter i zadania statutowe Przedszkola oraz ustala zasady ich wynagradzania;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji;
- ma prawo uczestniczyć we wszystkich zebraniach zwoływanych przez nauczycieli i organy Przedszkola;
- wspiera doskonalenie nauczycieli, uwzględniając zadania statutowe Przedszkola;
- odpowiada za budżet i majątek Przedszkola;
- odpowiada za dokumentację Przedszkola, w tym:
- przygotowuje i przedstawia zasady organizacji roku szkolnego Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania,
- przedstawia tygodniowy rozkład zajęć Radzie Pedagogicznej do wiadomości;
- realizuje wszelkie inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem Przedszkola.
Rada Pedagogiczna
§ 7
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Przedszkola.
- Radzie Pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje Dyrektor Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna działa według opracowanego przez siebie i zatwierdzonego przez Dyrektora regulaminu.
- Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się zgodnie z przyjętym kalendarzem.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są wiążące, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków a w przypadku równej liczby głosów za iiprzeciw- głos decydujący należy do Dyrektora.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planu pracy Przedszkola przedkładanego przez Dyrektora,
- ustalanie wewnętrznego systemu doskonalenia nauczycieli,
- przygotowanie programu wychowawczego Przedszkola.
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych wprowadzanych w Przedszkolu;.
- Rada Pedagogiczna opiniuje arkusz organizacyjny Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna wnioskuje o zmiany w statucie Przedszkola.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków, ich rodziców, a także nauczycieli i pracowników Przedszkola.
ROZDZIAŁ 4.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 8
- Podstawową jednostką organizacyjną placówki jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień jak i dysfunkcji.
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 6:30 do 16:30.
- Liczba dzieci uczęszczających do oddziału integracyjnego nie może przekraczać 20.
- W pełnolicznej grupie jest do 5 dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności.
- Zajęcia indywidualne w wakacje nie odbywają się.
§ 9
- Organizacje pracy placówki w ciągu dnia określa rozkład dnia ustalony przez dyrektora na pierwszej radzie pedagogicznej. Uwzględnienia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Szczegółowa organizacje wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny pracy placówki opracowany przez Dyrektora Przedszkola.
- Arkusz organizacji pracy placówki określa:
- liczbę oddziałów,
- czas pracy oddziałów,
- liczbę miejsc w placówce,
- liczbę dzieci zapisanych do placówki,
- liczbę pracowników,
- czas pracy pracowników.
- Placówka funkcjonuje cały rok. Terminy przerw ustala dyrektor (placówka pozostaje nieczynna,..gdy swoją obecność w konkretnych dniach okołoświątecznych zdeklaruje mniej niż 7% – 15 %.przedszkolaków).
§ 10
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńczą prowadzona jest w oparciu o podstawę programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
- Dzieci maja możliwość udziału w zajęciach dodatkowych, które mogą być finansowane ze środków placówki lub dodatkowych opłat ponoszonych przez rodziców. Zakres i warunki finansowania przez placówkę zajęć dodatkowych ustala każdorazowo dyrektor.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględnia w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców, a także od poniesienia przez rodziców ( prawnych opiekunów ) kosztów zajęć dodatkowych.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
- Placówka może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i swoich możliwości.
- Placówka może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 11
- W Przedszkolu w ramach zajęć może być organizowana nauka religii. O udziale w zajęciach decydują rodzice.
- Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościelne.
- Naukę religii prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje (określone w odrębnych przepisach).
§ 12
Przedszkole w ramach posiadanych środków finansowych organizuje pomoc psychologiczno– pedagogiczną dla wszystkich dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych.
ROZDZIAŁ 5.
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
§ 13
- Nauczyciel Przedszkola w szczególności:
- realizuje podstawowe zadania: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem Przedszkola określonym w Statucie,
- wspiera każde dziecko w jego rozwoju oraz dąży do pełni własnego rozwoju.
- Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci.
§ 14
1. Realizując zadania statutowe Przedszkola nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
a) życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć,
b) prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno-wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
c) tworzenie dobrej i przyjaznej atmosfery pracy,
d) jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej,
e) uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów,
f) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
g) dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
h) powierzone mienie Przedszkola,
i) systematyczne wypełnianie dokumentacji
2. Nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności materialnoprawnej za przedmioty, w które zostało zaopatrzone dziecko przez rodziców na czas pobytu w Przedszkolu, w szczególności urządzenia medyczne oraz elektroniczne. Ryzyko uszkodzenia lub utraty przedmiotów, w które rodzice zaopatrzyli dziecko, spoczywa na rodzicach.
§ 15
- Powinnością nauczycieli jest dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego oraz stałe poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.
- Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel planuje swój rozwój zawodowy biorąc pod uwagę zadania i potrzeby Przedszkola.
§ 16
Wychowawca jest zobowiązany do korzystania z pomocy specjalistów (takich jak: pedagog, psycholog, logopeda itp.) zatrudnionych w Przedszkolu bądź w poradniach pedagogiczno- psychologicznych i specjalistycznych.
§ 17
Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
§ 18
Pracownicy administracji i pracownicy obsługi współtworzą wspólnotę Przedszkola. Mają oni obowiązek wypełniać swe zadania w sposób ukazujący dzieciom prawidłowe i przyjazne funkcjonowanie placówki.
ROZDZIAŁ 6.
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSZKOLA
§19
1. Opłatę za pobyt dziecka w placówce ( czesne i wyżywienie ) ustala dyrektor.
2. Nieobecność dziecka w placówce nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczenia opłaty stałej.
3. Placówka zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor.
4. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności w placówce.
5. Opłaty od rodziców pobierane są do 15 dnia każdego miesiąca z góry w sekretariacie Przedszkola, lub przelewem na konto placówki.
6. Ulgi w wysokości 20 % czesnego przysługują:
– starszemu rodzeństwu,
– rodzeństwu, podczas gdy jedno z dzieci jest niepełnosprawne.
- W razie długotrwałej choroby i nieobecności dziecka w terminie dłuższym niż 1 miesiąc dyrekcja może obniżyć do 50% czesne na podstawie wniosku urlopowania oraz zaświadczenia od lekarza. Urlopowanie przysługuje maksymalnie jeden raz w danym roku szkolnym. W przypadku przewlekłej choroby istnieje możliwość wydłużenia urlopowania do dwóch miesięcy w jednym ciągu.
- Czesne w wysokości 50% stawki pobierane jest w przypadku:
– zawieszenia działania/zamknięcia placówki w związku z pandemią COVID-19, przez cały czas trwania zawieszenia/zamknięcia, w terminie nie krótszym niż 14 dni, począwszy od kolejnego miesiąca
– objęcia przymusową kwarantanną grupy do której uczęszcza dziecko, przez cały czas pozostawania dziecka pod kwarantanną, w terminie nie krótszym niż 14 dni.
ROZDZIAŁ 7.
PRZYJĘCIE DO PRZEDSZKOLA, SKREŚLENIE Z LISTY WYCHOWANKÓW
§ 20
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola decyduje dyrektor po rozmowie kwalifikacyjnej z rodzicami, biorąc pod uwagę :
- kolejność zgłoszeń;
- ewentualną rozmowę kwalifikacyjną;
- akceptowanie przez rodziców statutu obowiązujących w Przedszkolu;
- możliwość zapewnienia danemu dziecku optymalnych warunków rozwoju (dotyczy zwłaszcza dzieci z niepełnosprawnością).
- Pierwszeństwo mają rodzeństwa wychowanków Przedszkola.
- Warunkiem przyjęcia dziecka jest podpisanie przez rodziców (opiekunów) umowy.
- Dziecko może być skreślone z listy przedszkolnej:
- na podstawie pisemnego wniosku rodziców (opiekunów prawnych);
- po całomiesięcznej nieusprawiedliwionej i wcześniej nie zgłoszonej nieobecności dziecka;
- z powodu niepłacenia czesnego za okres dwóch miesięcy lub nieterminowego wnoszenia opłat przez rodziców;
- gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwia jego pobyt w Przedszkolu;
- choroby dziecka będącej zagrożeniem dla innych dzieci;
- kiedy Przedszkole nie może zapewnić realizacji przynajmniej jednego z punktów z § 6;
- braku współpracy rodziców z nauczycielami, bądź podważania dobrego imienia Przedszkola;
- jeżeli zachowanie dziecka będzie zagrażało bezpieczeństwu innych dzieci;
- jeśli oczekiwania rodziców są niemożliwe do zrealizowania przez placówkę (Dyrektor i Rada Pedagogiczna)
ROZDZIAŁ 8.
PRAWA RODZICA
§ 21
Rodzice powinni zapoznać się ze statutem, ofertą edukacyjną, programem wychowawczym.
§ 22
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju placówki i planów pracy w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy placówki,
- przebywania w placówce oraz obserwowania zajęć.
- Kontakty z rodzicami są organizowane w formie:
- codziennych rozmów związanych z działaniami nauczycieli w toku bieżącej pracy;
- zebrań grupowych z wychowawcą co najmniej 3 razy w roku;
- comiesięcznych konsultacji indywidualnych z wychowawcą (według potrzeb rodzica).
ROZDZIAŁ 9.
OBOWIĄZKI RODZICA
§ 23
Rodzice mają obowiązek:
a) dopełnić czynności związanych z przyjęciem dziecka do Przedszkola, podpisując stosowne, wymagane przez akty wewnętrzne Przedszkola dokumenty ( przede wszystkim umowę),
b) przestrzegać statutu oraz innych obowiązujących aktów wewnętrznych Przedszkola,
c) aktywnie współpracować w sprawach swoich dzieci i realizacji programu wychowawczego Przedszkola, współdziałać z Przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych wspomagających rozwój dziecka,
d) respektować wspólne ustalenia dotyczące dziecka,
e) przyprowadzać i odbierać dzieci z przedszkola lub upoważnić do tego osobę/osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
f) informować ze stosownym wyprzedzeniem o każdej planowanej nieobecności dziecka w Przedszkolu, przekraczającej 3 dni robocze,
g) zgłaszać nieobecności do godziny 8:00,
h) terminowo opłacać czesne i wszelkie inne zobowiązania finansowe,
i) przyprowadzania dziecka do przedszkola w dobrej kondycji zdrowotnej, zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka,
ROZDZIAŁ 10.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 24
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Pracownicy własnoręcznym podpisem przyjmują do wiadomości treść niniejszego statutu.
§ 25
Statut może być zmieniony przez dyrektora. Wszelkie zmiany statutu wymagają formy pisemnej i podania do wiadomości pracownikom i Radzie Rodziców nie później niż na 3 dni przed wejściem w życie.
§ 26
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy
Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
§ 27
Niniejszy statut zostanie podany do wiadomości na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Wchodzi w życie z dniem 1.01.2023r.